אביב עוז, מטפל מוסמך

טיפול משפחתי – סיר לחץ או תא משפחתי שקט?

טיפול משפחתי – סיר לחץ או תא משפחתי שקט?

לעתים הופך המושג “אין כמו משפחה” לבעל משמעות כפולה וצינית עבור כל אלו שמרגישים לא ממש בחיק המשפחה אלא בחיבוק הדוב של המשפחה. לא מדובר רק בציפיות גבוהות שיכולות להלחיץ רבים ולגרום להם להיכשל במקום להצליח, אלא שכל אחד מבני המשפחה מרגיש את הלחצים היומיומיים והכלליים בצורה שונה, כשיש כאלו המתקשים להתמודד עם מצב כספי בעייתי, או מצוקות שונות כמו אובדן, מחלות ומקרים דומים.
טיפול משפחתי יכול לתרום לכל מי שמרגיש כי התא המשפחתי הפך להיות סיר לחץ מבעבע שבו כל מילה יכולה לעתים לגרום לסערת רגשות ולחיכוכים בין בני הבית. הניסיון הוא לנגוע בקונפליקטים ולזהות את מקורם, ויחד עם זאת להראות כיצד להתמודד עם תחושות תסכול ואכזבות שונות של כל בני הבית (לא רק של צעירים וילדים) בכדי שהמשפחה תדע לגבש את עצמה מחדש ולפעול בצורה שבה מהלכיה ותפקודו של כל אחד מבני הבית ישפיעו בצורה חיובית על שאר בני המשפחה.

מתי נחוץ טיפול משפחתי? ננסה לחלק זאת לשני חלקים:

1. בעיות הנוגעות יותר להורים

תקופות של שינויים – הריון ולידה, גיל המעבר, הגירה, פרישה מהעבודה, אי התאוששות מניתוח קשה.
הורי ההורים – מוות יחסית פתאומי, מריבות על ירושה, החלטה על בית אבות.
גישור או טיפול זוגי – מהלכים שמנסים לפשר בין בני הזוג או לסייע בהליך של גירושין אך משפיעים עדיין על התא המשפחתי.
נקודות משבר מהותיות – בריאות רופפת, אובדן חיים במשפחה, פיטורין, גירושין, בגידה, טראומה, מחלות נפש או סופניות, משבר כלכלי ארוך או פשיטת רגל.

2. נקודות חיכוך של המשפחה כולה, כמובן גם אל מול הילדים

הגיל הרך – קשיים יומיים בטיפול, חוסר שינה, מחלות, התייעצויות רפואיות לגבי בריאות הילד, ניתוחים, אימוץ, ואפילו פרידות.
החלטות מעורבות – גידול ועתיד הילדים, כשלעתים הילד תומך (ומביע זאת) באחד מההורים.
נישואים שניים – מתקשים לדעת איך מתארגנים מחדש.
בעיות כרוניות שונות – הימורים, אלכוהול, סמים, מחלה כרונית, גילוי עריות, אלימות.
בני נוער – גיל ההתבגרות, בעיות תקשורת, לחץ ההורים בקשר ללימודים, ריבים בין האחים/יות, בעיות זהות מינית, חולשה בהתמודדות עם בעיות המשפחה, חרדות, דיכאונות והפרעות שונות.

כיצד מסייעים ליצירת מארג משפחתי חיובי

טיפול משפחתי ממוקד בניסיון לגייס את כל בני המשפחה להתמודדות עם המצב הקיים ולגילוי, בצורה משותפת, של פתרונות ודרכי מוצא מהקשיים השונים. המטפל והמשפחה גם יחד מזהים את אותם דפוסי תקשורת לקויים ואת אותם קווי התנהגות שעושים חיים קשים למשפחה כולה, כל אחד בצורה שבה הוא מקבל זאת.
במהלך אותו טיפול משפחתי מחזקים את הכוחות החיוביים של המשפחה בכדי להחזיר אותה לתבנית המסייעת של “מערכת תמיכה” המסוגלת להעניק כוחות לכל מי שמתקשה בצורה זמנית או קבועה. כל זה נעשה גם בהתייחסות אל תפקודו של הפרט בתוך המשפחה כולה בכדי לארוג יחד תא משפחתי משומן, רגיש, ותומך יותר מאשר בעבר.

Exit mobile version