אביב עוז, מטפל מוסמך

ביטחון עצמי דימוי עצמי

בטחון עצמי ודימוי העצמי

מאיזה שלב בחיים יש נבחן האדם במידת בטחון העצמי שלו?, התשובה היא שמוקדם מכדי שניתן לתאר. חשבתם פעם על כל אותם ילדים ביישנים מהכתה שהתביישו להשתתף בטקסים ומעבר לכך התביישו לדבר בכתה, מדובר בגילאים מאוד צעירים ומאפייניהם זהים וקשורים בסוגיית- בטחון עצמי.
נפש האדם, היא סבוכה מכל סוגיה רפואית גופנית אחרת אצל בני האדם והיא קשורה בחוויות וזכרונות שנצברו במהלך כל החיים, אירועים חריגים, נוסף על שינויים גופניים ועוד גרומים אחרים ורבים.
לנושא הביטחון והדימוי העצמי יש השלכות פסיכולוגיות עצומות על אופן התפתחות האדם, איך ייראו חייו, יחסיו עם הסביבה, להצלחת האדם ולכן אין להקל ראש במורכבות הסוגיה, לא פחות מבעיות פסיכולוגיות מורכבות אחרות כמו דיכאון, שלעיתים הם תולדה של בטחון ירוד או דימוי עצמי שלילי.

טיפול פסיכולוגי לבנייה עצמית

קלישאה מוכרת בנושא היא כי בטחון עצמי הוא מרכיב גנטי מובנה באדם, ועל כן לא ניתן להשפיע עליו ולשנותו.
זוהי השקפה צרה ולוקה בחסר, שהרי לעיתים בנאדם עשוי להיות בעל בטחון בשלבי חייו השונים ולפתע להפוך ביום בהיר אחד, למעין שבר כלי, נחבא אל הכלים, כתוצאה ממשבר או גורם סביבתי כזה או אחר.
משמע למרכיב הבטחון הנפשי יש השפעות חיצוניות נוספות על המרכיבים הגנטיים, ולעיתים השפעתם מכרעת.
אבחון פסיכולוגי של כשל או חוסר בבטחון אצל האדם, בכל שלב שהוא בחיים ובהתאם לכך בניית תוכנית וטיפול פסיכולוגי מתאים עשויים לשפר את מרכיב הבטחון ולחולל פלאים אצל האדם.

שיפור דימוי עצמי באמצעות טיפול פסיכולוגי ממוקד

לעיתים כל מה שמריך אדם כדי להשיב או לבנות את הביטחון שחסר לו, הוא תמיכה רגשית חיצונית, שאולי הייתה חסרה או לא קיימת כלל, את המרכיבים הללו בהחלט ניתן להשיג בשיחה עם פסיכולוג.
נכון שרבים ידרגו את סוגיות הביטחון והדימוי העצמי, נמוך יותר בסולם הסוגיות הפסיכולוגיות, אך שוב להיבטים הללו נראה שיש חלק מכריע בפתוח תופעות והפרעות נפשיות חמורות יותר בהמשך כמו חרדות למיניהן.
דימוי עצמי חיובי כחלק מהעוצמה והבטחון הנפשי, הוא כלי מרכזי בתחזוקת נפש בריאה ומאושרת יותר ועל כל אדם לבחון את המרכיבים הללו בתוך עצמו.

Exit mobile version