אביב עוז, מטפל מוסמך

הפרעות מצב רוח

הפרעות מצב רוח

הפרעות מצב רוח הן נפוצות מאד בכל האוכלוסיות. כל אדם חווה לעיתים תנודות במצביה רוח שלו, אולם ישנן הפרעות מצב רוח שהן חריפות יותר, ופוגעות בתפקוד הכללי של אדם, כמו דיכאון, מאניה דפרסיה ועוד הפרעות רבות המדוווחות על ידי פסיכולוגים.

שיפור מצב הרוח בעזרת תרופות

לעיתים ניתן לטפל בהפרעות מצב רוח באמצעות טיפול פסיכולוגי. אולם לעיתים קרובות יש צורך גם בטיפול פסיכולוגי תרופתי. שיפור מצב הרוח בעזרת תרופות הוא יעיל מאד ברוב המקרים, וגם פועל במהירות. התרופות השונות מסייעות למטופל לשלוט בתנודות של מצב הרוח ולייצב אותו, ולהגיע למצב של מצב רוח טוב ובריא לאורך זמן. שיפור מצב הרוח בעזרת תרופות אינו מתאים לכל אחד, ויש צורך באבחון מדויק של ההפרעה על מנת לקבוע את הצורך בתרופות ואת סוג התרופה המתאים לבעיה, כדי לסייע ככל האפשר וגם למנוע נזק מיותר.

סוגי תרופות

ישנם סוגים רבים של תרופות הניתנות על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים אשר משמשות לייצוב ושיפור של מצב הרוח בזמן הפרעות מצב רוח שונות. הקבוצה הנפוצה ביותר של התרופות היא משפחת ה-SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitors), כלומר תרופות אשר מעלות את רמת הסרוטונין במוח ומשפרות את הפיזור שלו על פני המוח. הסרוטונין הוא חומר אשר תורם למצב רוח טוב ולהרגשה כללית טובה. במשפחה זו נכללות תרופות של טיפול פסיכולוגי רבות כמו פרוזאק, לוסטרל, ציפרלקס ועוד. תרופה נפוצה נוספת היא הליתיום, אשר תורמת בעיקר למצבים של מאניה. ליתיום נחשב למייצב מצב רוח. לעיתים נותנים אותו גם במצבים של דיכאון, בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון, במטרה לשפר את הפעילות של כל תרופה.

תופעות לוואי

שיפור מצב הרוח בעזרת תרופות גורם גם לתופעות לוואי מסוימות לכן לא תמיד מומלץ על ידי פסיכולוגים. ישנן תרופות אשר נוטות לתופעות לוואי רבות יותר, ואחרות לפחות. ליתיום, למשל, דורש השגחה רפואית, משום שהוא עלול לגרום לתופעות לוואי חמורות מאד. תרופות אחרות עלולות לגרום לתופעות כמו בחילות, רעד בידיים וכדומה, אך לרוב ניתן לפתור את הבעיה באמצעות הקטנת המינון של התרופה. חשוב להקפיד על מינון נכון של התרופות, כדי למנוע הרעלה, חלילה ולהקפיד על ייעוץ פסיכולוגי קבוע.

Exit mobile version