אביב עוז, מטפל מוסמך

חרדה חברתית וביישנות

חרדה חברתית וביישנות

חרדה חברתית הינה חרדה שונה מחרדות אחרות שבד”כ מכירים. מחרדה חברתית יכולים לסבול בעיקר ילדים ובני נוער מתבגרים שיכולים למשוך את הבעיה איתם לכל חייהם אך גם אנשים מבוגרים יכולים לסבול מכך בגיל מבוגר יותר.
במאמר זה נסקור את התפתחות החרדות החברתיות אצל ילדים בעיקר ונציע דרכי טיפול פסיכולוגי שמאפשרים להתמודד באופן יעיל עם התופעה.

חרדה חברתית אצל ילדים

אחת התופעות הנפוצות ביותר הינה חרדה חברתית אצל ילדים, אשר יש המדמים את החרדה הזאת כהר געש שקט הפועל שנים רבות והולך ומתקרב לפיצוץ פתאומי שהדרך חזרה ממנו היא קשה מאוד.
חרדה חברתית הינה שונה מאוד מאותם תופעות של חרדות מוכרות בנושאים שונים, ואחד הגורמים המרכזיים אצל ילדים הוא הביישנות הרבה שהם חווים בגיל צעיר מאוד, ביישנות שמלווה אותם שנים רבות, ביישנות שפוגעת וגורמת לחוסר בטחון עצמי, גורמת להתקפי חרדה, דיכאון וכדומה.
למרות כי הדעה העיקרית היא שחרדה חברתית נגמרת כתוצאה של יצירה גנטית והתפתחות הסביבה אל מול הילד, המשמעות המרכזית של חרדה חברתית היא ההתעסקות של הילד עם הסביבה, הפחד הרב שהילד חווה במצבי לחץ בכיתה, בבית הספר או כבר בגן, החששות שלו מילדים אחרים, הבריחה שלו מאחריות למרות גילו הצעיר, ההעדפה להתרחק מפני חברים ועוד.

טיפול בחרדה חברתית

למרות הקושי הגדול בזיהוי חרדה חברתית אצל ילדים בעיקר אך גם אצל מבוגרים, הטיפול המומלץ במצבים כאלו הוא טיפול פסיכולוגי.
טיפול פסיכולוגי אפקטיבי בחרדה חברתית יאפשר לזהות את הבעיות ולסמן את המטרות בהם הטיפול ייגע.
פסיכולוג שמטפל בנער או באדם הבוגר ילמד שיטות שונות, טכניקות ויקנה כלים רבים למטופל, כלים שיאפשרו לו ליישם אותם מיידית וליישם את המיומנות בכיתה, בבית הספר, עם חברים, בעבודה וכדומה.
השינוי שרואים באמצעות טיפול אפקטיבי בחרדה חברתית הוא גדול, שינוי שבהחלט גורם להצלחה בהתמודדות עם החרדה החברתית והפסקת ההתנהגות הנמנעת.
התוצאות מגיעות מהר מאוד , ישנו שיפור גדול בביטחון העצמי של המטופל, תחושת הבדידות הגדולה שחש המטופל נעלמת מטיפול לטיפול, ובמידה ומיישמים את ההצעות של המטפל , בהחלט יראו שיפור משמעותית.

Exit mobile version