אביב עוז, מטפל מוסמך

טיפול בחרדות ופחדים

טיפול בחרדות ופחדים

חרדות ופחדים תוקפים רבים מאיתנו מפעם לפעם כך נמצא במחקרים פסיכולוגים רבים, כבר מגיל הילדות. אנו מכירים דברים אשר גורמים לנו לתחושות של פחד, וחוששים מהם. כל עוד אנו ממשיכים לנהוג כרגיל על אף הנושאים שמהם אנו חוששים, הכל נותר בגדר הנורמה. אולם אצל אנשים מסוימים, החששות והפחדים הללו משתלטים על האדם וגורמים לו לפגיעה בתפקוד היומיומי. החרדה הופכת להיות מרכז החיים, ואצל אנשים מסוימים אף מתפתחת חרדה מהתקפי החרדה עצמם. במצב זה, שבו החרדה שולטת באדם ולא הוא עליה, יש לפנות ולדרוש טיפול פסיכולוגי מקצועי כלשהו.

שיטות טיפול פסיכולוגי בחרדות

שיטות טיפול פסיכולוגי בחרדות מתחלקות לשני סוגים עיקריים – טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי. במקרים רבים משלבים בין שני הטיפולים, על מנת לזרז את השפעת הטיפול ולהחזיר לאדם בהקדם את יכולת התפקוד הרגילה שלו. טיפול פסיכולוגי התרופתי נועד לאזן את החומרים במוח האדם, חומרים אשר אחראיים להתפרצויות של התקפי החרדה והפחדים. אך הטיפול התרופתי לא פותר את הבעיה מן השורש, ולכן ללא טיפול פסיכולוגי במקביל, ברגע שיופסק השימוש בתרופות יחזרו גם החרדות. ישנן שתי גישות לגבי טיפול אצל פסיכולוג לטיפול בחרדות. הגישה הראשונה מטפלת באופן ממוקד בחרדות עצמן ובגורמים הישירים להן, על מנת להחזיר את המטופל לתפקוד תקין מהר ככל האפשר. הגישה השנייה סוברת כי החרדות מגיעות תמיד על רקע נפשי מורכב יותר, ולכן הטיפול בחרדה עצמה הוא משני, וטיפול פסיכולוגי הוא ארוך ומקיף, במטרה לפתור את החרדה מן השורש.

פסיכולוג לטיפול בחרדות

ברוב המקרים משתמשים בגישה הראשונה, הממוקדת. פסיכולוג לטיפול בחרדות מטפל בדרך כלל בשיטת CBT – תרפיה קוגניטיבית-התנהגותית. שיטה זו משלבת את הגישה הקוגניטיבית, בה לומד האדם לכוון את מחשבותיו לאפיקים חיוביים, עם הגישה ההתנהגותית (ביהביוריסטית), אשר מלמדת את המטופל לשנות התנהגויות והרגלים ישנים, במטרה לסייע לו להרגיש טוב יותר. השילוב בין שתי השיטות נמצא יעיל ביותר בטיפול בכל סוגי החרדות. פסיכולוג לטיפול בחרדות עשוי לערוך מספר פגישות עם המטופל לצורך הטיפול, אולם לרוב הטיפול הוא קצר יחסית, וממוקד מטרה. הטיפול אורך לרוב כ-6 מפגשים, אשר מסייעים למטופל להשתחרר מן החרדות שלו.

Exit mobile version