אביב עוז, מטפל מוסמך

טיפול מהיר בחרדות

התקפי זעם טיפול

על פי פסיכולוגים רבים הפרעות חרדה הן הפרעות נפוצות אשר גורמות לסובלים מהן לחשוש באופן קיצוני, לרוב ממצבים מוגדרים מסוימים. הפרעות חרדה מסוימות עלולות להופיע ללא כל סימן מוקדם וללא קישור הגיוני, ואילו אחרות מופיעות כתוצאה מהיתקלות בגורמים שונים אשר מגרים את הפחד ויוצרים את התקפי החרדה. גורמים כאלה יכולים להיות למשל שהות במקום סגור, שהות במקומות הומי אדם, היתקלות בבעלי חיים מסוימים, גובה רב ועוד. פחדים פסיכולוגים קלים הם נפוצים אצל כל אדם, אולם הפרעות חרדה הן פחדים אשר מפריעים לתפקוד התקין של האדם, וחשוב מאד לטפל בהן.

גישות טיפוליות שונות

ישנן שלש גישות עיקריות לטיפול בהפרעות חרדה. גישה אחת סוברת שהפרעת חרדה מגיעה תמיד על רקע פסיכולוגי עמוק, ולכן לצורך הטיפול בחרדה יש צורך בטיפול פסיכולוגי ארוך טווח, אשר יפתור את הבעיה מן השורש. גישה שנייה טוענת שאף אם החרדות מגיעות על רקע מורכב, הרי שצריך ואפשר לטפל בהן באופן ממוקד, על מנת להחזיר לסובל מהן את התפקוד התקין בחייו. הגישה השלישית סוברת שמקור החרדה הוא בחוסר איזון הורמונאלי כלשהו, ודוגלת במתן תרופות.

טיפול מהיר בחרדות

טיפול פסיכולוגי מהיר בחרדות ייעשה בגישה השנייה, של טיפול ממוקד בחרדות עצמן. לרוב, השיטה היעילה ביותר עבור טיפול מהיר בחרדות היא שיטת CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. זהו שילוב של שתי שיטות פסיכולוגיות – השיטה הקוגניטיבית והשיטה ההתנהגותית. בשיטת CBT מלמדים את המטופל כיצד לחשוב באופן חיובי, להרחיק מחשבות עצובות או חרדתיות ולהתמקד במחשבות חיוביות ומרגיעות. במקביל, לומד המטופל לשנות התנהגויות אוטומאטיות שהוא רגיל אליהן, במטרה להרחיק את התפרצויות החרדה.

שילוב של טיפול תרופתי עבור טיפול מהיר בחרדות

לעיתים, קשה לאנשים להשקיע את המאמץ הדרוש לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. בנוסף, לעיתים הפרעות החרדה מציקות ומזיקות כל כך, עד שיש צורך בסיוע של טיפול פסיכולוגי. במקרים אלו מומלץ לשלב בנוסף לאותו טיפול פסיכולוגי גם טיפול תרופתי. הטיפול התרופתי מאזן את החומרים במוח אשר אחראים על התקפי החרדה, ומסייע להפחית את כמות ההתקפים ואת עוצמתם. אך ללא טיפול פסיכולוגי, הבעיה תחזור עם הפסקת התרופות, ולכן יש לשלב את התרופות עם טיפול CBT.

Exit mobile version