אביב עוז, מטפל מוסמך

טיפול פסיכולוגי חיובי בדיכאון

טיפול פסיכולוגי חיובי בדיכאון

אנו משתמשים במושג דיכאון בהקשרים שונים, ונשאלת השאלה האם אנחנו באמת יודעים מהי המשמעות האמיתית ולמה אנו מתכוונים.
פירושו של המושג דיכאון הינו הפרעה פסיכולוגית נפשית אשר גורמת לאדם הלוקה בו להיות מחוסר מצב רוח לאורך זמן, לעיתים חוסר בטחון וכן חוסר מוטיבציה ותקווה, תחושת פאסימיות ולעיתים אף תחושת אשמה וחוסר עניין ולהורדת בטחון עצמי.

כיצד מזהים דיכאון

הסימפטומים המאפיינים את תסמונת דיכאון אינם זהים בין אדם לאדם אך ניתן להבחין במוטיבים חוזרים בהקשר לתדירותם ומשך הזמן.
סימפטומים נפוצים הם עצבנות וחוסר מנוחה, תחושת חוסר ביטחון עצמי, חוסר אונים וחוסר תקווה שמובילים לעיתים לנואשות, עצבות ותחושת ריקנות פנימית, קושי בתפקוד יומי כן חוסר עניין בולט.
מעבר לתחושות הפיזיות ישנו קושי בתפקוד ובקבלת החלטות, חוסר תאבון או תאבון מוגבר, ואפילו בנושא השינה כגון שינה מוגברת או חוסר בשינה.
הפרעות אלו ואחרות גורמות לתחושות אי נוחות, חרדה ותסכול עקב העובדה שלא ניתן לשלוט בהן ולעיתים נמצא האדם במקום שאיננו מודע להן ושקוע בעצב ובריקנות של עצמו.

סוגי דיכאון נפוצים

קיימים סוגי דיכאון רבים אשר באים לידי ביטוי בדרכים שונות ובתסמינים שונים, להלן שלושה סוגי דיכאון מרכזיים ונפוצים:
דיכאון שנקרא מאג’ורי מאופיין על ידי מצבי רוח קיצוניים, שינה מוגברת או מועטת וכן אכילה מוגברת או מועטת ושאר הסימפטומים הקיימים אך באופן קיצוני ביותר, כמו כן האדם מגיע לרמת תפקוד נמוכה מאוד של האדם.
סוג נוסף הוא דיכאון דיסטמי ותסמיניו חמורים פחות מהדיכאון המאג’ורי אך בניגוד אליו הוא נמשך זמן רב יותר.

אנשים הסובלים מסוג זה של דיכאון לכאורה נראים בסדר גמור וכך גם תפקודם היומי אך התחושה הפנימית שלהם אכן מצביעה שמשהו לא כשורה, תחושות אלו מלוות את הלוקים בסוג דיכאון זה לאורך שנים.
הפרעה דו קוטבית גם נכללת כסוג מרכזי של דיכאון שבו נפגע מצב הרוח, השינוי הפתאומי במצב הרוח נעשה ללא איזון וללא יכולת שליטה כגון מעבר ממצב של דיכאון ולמצב רוח מרומם וזאת ללא תחושת השינוי במצב הרוח.

Exit mobile version