אביב עוז, מטפל מוסמך

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי

צמד המילים טיפול פסיכולוגי תמיד נשמע מאיים ולא נעים, אך לטיפול הפסיכולוגי ישנם צדדים חיוביים ואף לעיתים חיוניים בעבור אנשים מסוימים.
כדי להסיר את החשש הראשוני נאמר שטיפול פסיכולוגי הוא למעשה מפגש בין מטופל לאיש מקצוע שמתמחה באופן ספציפי בתהליכים נפשיים שונים ומבין היטב את נבכי הנפש, כמו כן הם גם יודעים כיצד לקשר בין תנועות הגוף למצבו הנפשי של המטופל.
בדרך כלל המטפל הינו מקבוצת פסיכולוגים , פסיכיאטרים או עובד סוציאלי, תרפיסט או כל בעל מקצוע אשר קשור לתחום הטיפולי.

מטרת טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי בא לידי ביטוי התחום ההתנהגותי, זהו טיפול פסיכולוגי אשר מבוסס על דרכים שונות כתוצאה מהטיפול ההתנהגותי.
מטרת הטיפול היא ליצור אצל המטופל הבנה שיש צורך בשינוי התפיסה המציאותית וזאת על ידי שינוי בהתנהגות הפנימית של המטופל וכתוצאה מכך למידה ותרגול של התנהגויות פנימיות וחיצוניות חדשות שאינן מוכרות על מנת להטמיע את השינויים הרצויים.
השינויים הללו מבוססים על מודל שנקרא ‘התניה סמויה’ שעל פיו גם התנהגויות סמויות כגון מחשבות ניתן לשנות כתוצאה מהתהליך על ידי הרגלי למידה.
התהליך שנועד לשנות הרגלי התנהגות של המטופל הוכח כיעיל גם במניעת הפרעות מסוגים שונים כגון דיכאון או חרדה, אך יחד עם זאת ישנו הבדל בין טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי אשר מתמקד בשינויים פנימיים לבין טיפול פסיכולוגי התנהגותי שמתמקד בהתנהגות החיצונית.

אבחון של הפרעות רגשיות בשיטה הקוגניטיבית

אבחון של הפרעות רגשיות על ידי דפוסי חשיבה מעוותים נעשה על ידי אנשי המקצוע ובהתאם מוענק טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי. לאחר אבחון הבעיה ניתן לטפל בה על ידי טיפול פסיכולוגי אשר מתמקד בדפוסי החשיבה המעוותים ומשנה אותם על ידי הקניית דפוסי התנהגות אחרים במקומם.
טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי מתבסס על מספר עקרונות שנלקחו מתחום הלמידה וכן על ניתוח לוגי והתחום המילולי-שכלתני, כלומר בחינת החשיבה הפנימית.
בניגוד לטיפול ההתנהגותי, הטיפול הקוגניטיבי מתרכז יותר בהנהגת השינויים בפנימיותו של אדם ולאו דווקא בהתנהגותו החיצונית.

כמו כן השינויים הפנימיים הינם שינויים ברמת החשיבה וכן באופן שבו המחשבות יוצאות החוצה ולכן שינויים ברמה הפנימית הזאת אינם קלים למימוש.

Exit mobile version