אביב עוז, מטפל מוסמך

כיצד נמצא פסיכולוג מומלץ?

כיצד נמצא פסיכולוג מומלץ?

יש לזכור ולהקפיד על כך, שכל מה שנאמר במסגרת הטיפול הפסיכולוגי נשאר חסוי. המטפל אינו רשאי לדבר על התכנים ששמע מן המטופל, ממש כמו שעורך הדין חייב לשמור על מה שהוא שומע מפי לקוחותיו. שמירה על הסודיות היא אחד מכללי האתיקה הבסיסיים והחשובים ביותר של הפסיכולוגיה.
הפסיכולוגיה המודרנית נוקטת שיטות טיפוליות וגישות שונות ומגוונות. עם זאת, כשאנו מבקשים למצוא פסיכולוג מומלץ איננו צריכים להתעמק ולהכיר את השיטות הטיפוליות הרווחות ולא את התיאוריות המקצועיות שמאחוריהן. פסיכולוג מומלץ ייתן מענה כמעט לכל סוגי הבעיות שיציג לפניו המטופל, ולכל היותר יאמר שטיפול מסוים זה אינו מתאים לשיטת עבודתו וייתן המלצה למטפל אחר.
עם זאת, למרות ההבדלים שבין הגישות השונות, ניתן לשלב ביניהן ולהתאים אותן לאופיו של המטופל ולצרכיו המיוחדים, שהרי כל פונה הוא אדם שונה וכל מטופל זקוק לשיטה הטיפולית שתתאים לו במיוחד.

דברים שחשוב לבדוק לגבי פסיכולוג מומלץ

• פסיכולוג מומלץ חייב להיות בעל הכשרה רחבה ובעל השכלה גבוהה. הוא צריך לדעת לאבחן נכונה את הבעיות שעמן הגיע אליו המטופל, הן לפי סוג הבעיה והן לפי קבוצת הגיל של המטופל. פסיכולוג טוב צריך להיות בעל ניסיון רחב בכלל והתנסות בבעיה המיוחדת שהובאה לפניו בפרט, אבל בעיקר הוא צריך לעורר אמון, ולתת למטופל הרגשה ש”יש עם מי לדבר”.
• פסיכולוג מומלץ עובד בשיתוף פעולה מלא עם המטופל. הוא מקשיב, משקף, מקשר, מאתר את מקור המצוקה. מדריך ומכוון.
• יצירת כימיה בין המטופל למטפל חשובה ביותר כבר בפגישות הראשונות. יכול לקרות שהמטופל לא ירגיש בנוח מול פסיכולוג מיומן, וייתן אמון דווקא במטפל פחות מנוסה. חשוב מאוד שהפונה לטיפול פסיכולוגי יוכל להיפתח בקלות, וחשובה גם תחושת הביטחון שהמטפל מקנה. המטופל צריך להרגיש שהוא סומך על המטפל, על מקצועיותו, ובעיקר על יכולתו להבין ולהכיל את מצוקותיו. הוא גם זקוק למתן לגיטימציה לרגשותיו.

איך נמדוד את הצלחת הטיפול?

גם אם מצאנו פסיכולוג מומלץ הוא איננו קוסם, ואת תהליך הטיפול אי אפשר לפתור ב”זבנג וגמרנו”. את העבודה העיקרית עושה המטופל עצמו ובכך ניכרת הצלחת הטיפול.
ההצלחה נמדדת בעיניו של המטופל עצמו כמו גם בתגובת החברה מסביב. עם סיום הטיפול ואף במהלכו הרגשתו הפנימית של המטופל טובה יותר ותחושת ההישג שהשיג מעניקה לו ביטחון. הוא מבין שמצוקתו הנפשית ניתנת לפיתרון, ותגובת הסביבה לשינוי מגבירה את הרגשתו הטובה.
מציאת פסיכולוג מומלץ והתחלת טיפול נפשי יכולים אפוא לתת פתרונות מתאימים לבעיות נפשיות, וקשיים רבים ניתנים לטיפול, אם רק לא נהסס ולא נתבייש להכיר בצורך בעזרה נפשית.

Exit mobile version