אביב עוז, מטפל מוסמך

מי יטפל בך? פסיכולוג או פסיכיאטר

מי יטפל בך? פסיכולוג או פסיכיאטר

השימוש בתואר פסיכולוג ניתן למי שסיים תואר שני, כמובן לאחר הראשון, בתחום הפסיכולוגיה וכן הוכר על ידי משרד הבריאות.
לימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה מקנה את התואר עצמו ואילו המשך ללימודי תואר שני מקנה את האפשרות לעסוק במקצוע ואת התואר ‘פסיכולוג’, וכמובן שיש צורך בביצוע סטאז’ של 4 שנים על מנת לקבל את הרישיון המיוחל.

סוגי ההתמחויות בפסיכולוגיה

ישנם סוגים שונים שבהם ניתן לעבור התמחות בתחום זה, ההתמחויות מתבצעות במסגרת הסטאז’ שהוזכר קודם לכן.
סוג אחד של התמחות הוא פסיכולוג קליני כאשר הדגש הוא על פסיכופתולוגיה, אבחון פסיכולוגי וטיפול וכן ייעוץ במגוון רחב של בעיות שונות החל מבעיות דיכאון שונות וכלה בלחץ וחרדות, כלומר טיפול וייעוץ לאנשים בעלי הפרעות נפשיות.
סוג נוסף הינו פסיכולוגיה רפואית והתחום העיקרי בהתמחות זו הוא ייעוץ וגם טיפול פסיכולוגי תרופתי במסגרת טיפולים רפואיים או ניתוחים לבני המשפחה השונים.
פסיכולוגיה התפתחותית או במה הנוסף פסיכולוגיית ילדים מהווה סוג נוסף, כאן יש התמקדות בילדים ובתינוקות אך במסגרת הטיפולים ניתן מענה גם להורים אשר מגיעים עם ילדיהם.

ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר

רבים נוטים לחשוב שמדובר בתפקידים כמעט זהים, אך למרות הדמיון הרב בין המקצועות מדובר בשני תחומים שונים.
הפסיכיאטר במסגרת תפקידו מתמחה בתחום הנפש ועוסק בטיפול נפשי לצד טיפול תרופתי בהתאם לצורך, ואילו תפקידו של הפסיכולוג הוא תפקיד שיקומי והוא מתמחה בעיקר בפסיכופתולוגיה או פסיכותרפיה.

פסיכולוג איננו מורשה לתת מרשם רפואי בניגוד לפסיכיאטר אך רק הוא יכול לבנות פרופיל טיפולי ולבצע אבחונים מסוימים על מנת לקבוע פרופיל טיפולי זה.
קיימות שתי שיטות מרכזיות עבור טיפול פסיכולוגי, האחת היא טיפול דינאמי ארוך מועד שעוסק בעיקר בדימוי העצמי, הזהות וכן הנטיות לתחומי החיים השונים ובעקבות כך מדובר בטיפול ארוך על מנת להכיר היטב את כל המרכיבים השונים ולבנות את התמונה השלמה.
והשיטה השנייה היא טיפול ממוקד קצר מועד אשר מתמקד בבעיות ממוקדות אשר משפיעות על תחומים כגון חרדות למיניהן או פוביות שניתן לזהות מייד ולכן הטיפול הוא יחסית קצר מהטיפול הארוך שיכול לקחת מספר חודשים עד שנים.

Exit mobile version