אביב עוז, מטפל מוסמך

פסיכולוגיה והנפש ביהדות

פסיכולוגיה והנפש ביהדות

היהדות נותנת מקום מכובד ביותר לרגשות של האדם ולמצבו הנפשי. עוד מתחילת התורה, אנחנו פוגשים סיפורים של אהבה, קנאה, כעס ועוד. כמובן שרגשות מהוות חלק עיקרי גם בעבדות הבורא ובאופן החיבור ליהדות. למשל, ציווי נעלה הוא לקיים את מצוות ה’ דווקא מתוך אהבה- רגש ולא מתוך פחד- גם כן רגש. שוב, משחק של רגשות ומתן מקום מכובד לעיסוק בהן. הנפש, היא כמובן מורכבת, לא פעם נדרשים לעבור תהליך מסוים כדי להביא את עצמו למקום טוב יותר. ככל הנפש הרוסה יותר, כך יש צורך גדול יותר בגורם מסייע. במקרה זה, נדון בדמותו של פסיכולוג ביהדות.

פסיכולוג ביהדות – האם פסיכולוגים ויהדות משתלבים?

ובכן, פסיכולוגיה מהווה תחום עם משמעות חשובה ביותר עבור כל אדם יהודי. למעשה, ישנן הרבה מאד גישות של טיפול פסיכולוגי שסותרות באופן מהותי ומשמועתי את האמונה שלנו ושל אלו המנהיגים אותנו. גישות כמו אלו של פרויד למשל, סותרות את האמונה היהודית ואינן מאפשרת למטפל שאינו מגיע מתחום זה, לתת מענה נפשי דרך התעסקות ביהדות עצמה. אולם, פה בדיוק נמצאת ההזדמנות לפרוח, ניתן לקחת רעיונות של אותה פילוסופיה של פרויד, ולבחון איזה מהחלקים שלה כן מאמנים לתפיסת החיים שלנו.

פסיכולוג דתי – יש דבר כזה?

פסיכולוג ביהדות בהחלט לא מהוות דמות שכיחה למדי. עם זאת, כיום קיימים מכונים שלמים ומוקדי תמיכה דווקא של אנשים מובילים בתחומי היהדות. פסיכולוג ביהדות עשוי לשמש קהל דעתי רב שמחפש את דמות הפסיכולוג אבל כזה פסיכולוג שיידע מה הם המקורות שלי, מה משמעות הדת עבורי ועד. כל אלו עשויים להימצא תחת בלבול ללא הסבר ברור.

פסיכולוג ביהדות – התורה שמשתקפת דרך פסיכולוגיה יהודית

אדם שמחובר באמת לתורה ולמצוות, ועבר הכשרה על מנת להיות מי שיעול לתת ייעוץ פסיכולוגי המתאים לצורך תחום ייחודי זה בו אנו דנים כרגע, מקבל הרבה פעמים פרספקטיבה נוספת לפרשנות אישית ולאווירת הטיפול. התורה היא הרי תורת חיים והיא מאגדת חוכמות רבות. חכמות אלו עשויות לבוא לידי ביטוי במפגש הטיפולי שבין פסיכולוג ביהדות ומטופל שבא מרקע כזה.

Exit mobile version