אביב עוז, מטפל מוסמך

טיפול פסיכולוגי בילדים

טיפול פסיכולוגי בילדים

הורים פונים אל פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים בעקבות בעיות שמפריעות לילד בלימודים, עוצרות מבעדו להשתלב בחברה, או עקב מתח וכעסים בתוך המשפחה הנובעות מההתנהגות של הבן או הבת.
יש ההבדל בין טיפול פסיכולוגי במבוגרים לבין טיפול פסיכולוגי בילדים. אצל מבוגרים הטיפול הוא בין פסיכולוג למטופל בעוד שבטיפול פסיכולוגי בילדים ההורים הם שותפים ולא רק בעצם נוכחותם אלא בשיתוף פעולה מלא בשיחה, במשחק ובתרגול התנהגותי בבית. יש פעמים בהם פסיכולוג מזמין גם את אחים ואחיות של הילד שבו הוא מטפל.

דרכים לטיפול פסיכולוגי בילדים

מאחר ולילדים קשה יותר להתבטא במילים הטיפול יעשה באמצעות ציור, משחקים, דרמה ותנועה כך יוכל המטפל לקבל תמונה מלאה על המטופל והטיפול יהיה חוויתי ונעים והילד/ה ירצו לבוא להמשך הטיפול. ההורים הם שותפים מלאים במשחקים וכך פסיכולוג מטפל יכול להתרשם מהאינטראקציה בין ההורים לילד ובכלל בתוך המשפחה.
ההורים הם שותפים מלאים ומשתפים פעולה בצורות שונות על פי בחרתם. שום דבר אינו נכפה הפסיכולוג משתף אותם בהחלטות כך שבכול פעילות הם ירגישו בנוח והדברים יזרמו בטבעיות ולא יגרמו לאי נוחות. טיפול פסיכולוגי לילדים מאפשר להורים לספר את ההתלבטויות, להתייעץ ולקבל עצות כיצד לנהוג ומה לומר לילד כאשר התנהגות שגרמה למתח ולכעסים חוזרת על עצמה.

פסיכולוגים מתמחים בטיפול בילדים

פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים שמטפל בילד שפיתח התנהגות אלימה, לומד את דפוסי החשיבה של הילד ובעזרת ההורים שמתרגלים יחד עם הילד בבית מנסה לשנות את דפוסי החשיבה השליליים לדפוסים חיוביים. לדוגמא, ילד שמרגיש שרק על ידי התנהגות אלימה או “רעה” הוא מקבל התייחסות מההורים ילמד שהתנהגות חיובית תוביל להתייחסות חיובית ולשבחים. כמובן שההורים לומדים כיצד להתנהג עם הילד “הבעייתי” ואם יתר הילדים במשפחה. ההורים הם שותפים פעילים בטיפול משתתפים במשחקים, מקשיבים ומקבלים כלים להתנהלות שונה כדי ליצור אוירה טובה יותר שתעזור לילד לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות. בקשיי למידה וריכוז ייתן פסיכולוג תרגילים מיוחדים כדי לעזור לילד להתמקד, כך שיוכל לשפר את הישגיו בלימודים. לפעמים הטיפול ילווה במתן תרופה שתקל על הילד בלימודים ובהתנהלות היומיומית.

Exit mobile version