אביב עוז, מטפל מוסמך

טיפול פסיכולוגי התנהגותי

טיפול פסיכולוגי התנהגותי

טיפול פסיכולוגי התנהגותי הוא שיטת טיפול שהפכה בזמן האחרון לפופולרית אצל מטפלים ובמיוחד אצל מטופלים. המטרה הסופית בטיפול כזה היא לשנות דפוסי חשיבה המשפיעים על דפוסי ההתנהגות. הטיפול ממוקד נמשך כ- 10 עד 15 פגישות ונועד לטיפול בבעיה ספציפית.
טיפול פסיכולוגי בשיטה זו אינו מחפש את שורשי הבעיה, פסיכולוג המטפל בשיטה טיפול פסיכולוגי התנהגותי לא “חופר” ושואל על העבר אלא מנסה לשנות את המחשבות של המטופל, כך שההתנהגות שמפריעה לו בחיי היום יום תהיה חיובית. אדם הסובל מדיכאון שפוגם באיכות חייו ועוצר אותו מלחיות חיים מלאים ולראות את נקודות האור בחייו יצליח לשנות דפוסי התנהגות שליליים בעזרת שינוי דפוסי החשיבה.

דעות שונים על יעילות השיטה הקוגניטיבית התנהגותית

פסיכולוגים חלוקים בדעתם על יעילות השיטה הקוגניטיבית התנהגותית. חלקם טוען כי השיטה אינה יעילה ואף עלולה להזיק. פסיכולוגים שכן דוגלים בשיטה טוענים שאפשר לשנות דפוסי חשיבה שליליים מבלי להתחקות על שורשיהם שבוודאי נעוצים בילדות אך אינם ניתנים להוכחה מדעית. לדעתם דפוסי חשיבה אלה אינם רלוונטיים להתנהגות האדם בשלב המאוחר בחייו.
פסיכולוג המטפל בשיטה המקוצרת הנקראת CBT מטפל בשינוי דפוסי החשיבה מבלי להתייחס למקור החשיבה השלילית אלא עובד עם המטופל על שינוי חשיבה שיוביל לשינוי ושיפור דפוסי התנהגות ובעקבות כך לשיפור ההרגשה של המטופל.

מה אומרים המחקרים על טיפול פסיכולוגי התנהגותי?

כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת נערכו מחקרים שהראו כי שינוי דפוסי חשיבה מביא לשינוי ושיפור דפוסי התנהגות. הוכח כי טיפול קצר מועד שבו המטופל שותף פעיל במהלך הטיפול, מביא לתוצאה חיובית בתוך זמן קצר. בארצות הברית ובאנגליה שיטת טיפול זו צברה תאוצה והפכה להיות מקובלת לפני כארבעים שנה. בארץ השיטה לא הייתה מקובלת עד לשנים האחרונות. טיפול פסיכולוגי בשיטה טיפול פסיכולוגי התנהגותי הפכה מקובלת בעיקר בטיפול בבעיות של דיכאון. ככל שפונים לטיפול בשלב מוקדם של הדיכאון כך מתקבלות תוצאות טובות בזמן קצר.
בטיפול התנהגותי המטופל הוא שותף מלא בתהליך. המטופל הולך הביתה כשהוא מצויד בהוראות לחרגול דפוסי חשיבה שונים מאלה שהיה רגיל להם לפני כן, כאלה שיניעו אותו להתנהגות שונה שגרמה לו לתפקוד לקוי לפני תחילת הטיפול.

Exit mobile version