אביב עוז, מטפל מוסמך

מתי חשוב לקבל את ההחלטה לפנות לטיפול זוגי?

מתי חייב לקבל את ההחלטה לפנות לטיפול זוגי?

מהו טיפול זוגי? מה ההבדל בינו לבין טיפול פסיכולוגי רגיל ומתי כדאי לפנות לטיפול זוגי?
זוגיות היא כמו יישות בפני עצמה, הנוצרת כששני אנשים בוחרים להתחבר ומזג את חייהם משתי מערכות חיים נפרדות, למערכת חיים אחת משותפת, שמרכיבים רבים בה הופכים משניים לאחד, גם אם שני האנשים נותרים כל אחד בפני עצמו בתוך המערכת החדשה.
יכול להיות שאם שני אנשים היו הופכים לאחד בהופכם לזוג, הכל היה קל יותר, אבל דווקא העובדה שהם נשארים שני אנשים, בעלי מטען שונה, רצונות ושאיפות, אופי, נטיות, התפתחות, תחומי עניין ולמעשה חיים שלמים משלהם, המיזוג הופך להרבה יותר מורכב.

האם לפנות לפנות לייעוץ או טיפול זוגי

כמו בכל דבר, גם פה אין תשובה חד משמעית לשאלה מתי כדאי לפנות לייעוץ או טיפול זוגי. אבל ברוב המקרים, אפשר בקלות לומר כי כשמתעורר הצורך אפילו אצל אחד מבני הזוג, אין ספק שאז כדאי לפנות לטיפול. הבעיה מתחילה כשצורך לא מתעורר אצל אף אחד מבני הזוג, למרות שהם מתמודדים עם משברים או אתגרים שאינם מצליחים להתמודד איתם. ההצלחה נמדדת לא במדד אובייקטיבי, כי אם בתחושה של בני הזוג בתוך הזוגיות, במצבה של הזוגיות, בתקשורת בין בני הזוג ובאמון שהם נותנים בעצמם, אחד בשני ובזוגיות שלהם לשרוד משברים ואתגרים.
במובנים רבים, טיפול פסיכולוגי זהה לטיפול זוגי, למעט העובדה שבטיפול פסיכולוגי אדם אחד במרכז, ובטיפול זוגי שני אנשים במרכז.

הכי חשוב בטיפול זוגי זה הזוגיות

הטיפול הזוגי שם במוקד את שני בני הזוג ואת הזוגיות, ובודק יחד איתם את נקודות החיבור ביניהם לאורך הזוגיות שלהם, כמו גם את נקודות ההיפרדות ביניהם. השינויים שעוברים על הזוגיות משקפים לא רק את השינויים שעוברים שני בני הזוג, אלא גם את חוזק הזוגיות ועמידותה בפני משברים ואתגרים.
החיים מזמנים לנו אתגרים לרוב, ומניחים לנו על הצלחות הזדמנויות רבות לבחון את עצמנו, אחד את השני ואת מערכות היחסים בחיינו – עם ילדינו, עם בני זוגנו, עם בני משפחתנו הרחבה יותר, עם חברינו, ובעיקר בעיקר, עם עצמנו.
מכיוון שהחיים דינמיים ומשתנים תדיר, אנו נדרשים לגמישות רבה. לא פלא הוא שהגמישים יותר חווים פחות משברים מהגמישים פחות. ההשוואה במובן זה בין גזע עץ חזק ויציב, לבין קנה סוף דק וגמיש, אינה מקרית. בסערות של חיינו, הגמישות מנצחת את היציבות, באשר היא מאפשרת לזרום עם נהר השינויים שמביאים איתם החיים ללא שום יכולת שלנו להשפיע על כך, נרצה ככל שנרצה.

Exit mobile version